Arkham Horror![]() “Ia! Ia! Cthulhu Fthagn! Ph’nglui mglw’ nfah Cthulhu R’lyeh wgah’ nagk fhtagn!” - Cultist Antal spillere: 1-8 Varighed: 2-4 timer Alder: 12+ Designer: Richard Launius og Kevin Wilson Der er noget helt, helt galt i Arkham, Massachusetts. En ældgammel gud er ved at vågne efter årtusinders søvn, og monstre er ved at overvælde byen. Imod denne overmagt står en lille håndfuld spillere. Arkham Horror er blevet redesignet og genudgivet. Spillets handling er henlagt til den fiktive by Arkham udtænkt af H. P. Lovecraft. Kender man ham, kender man også settingen. Kender man ham ikke, vil settingen nok ikke sige en ret meget, men det syntes jeg ikke bør afskrække en fra Arkham Horror. Arkham Horror et meget stort spil: Det er et utal af brikker og counters, faktisk vejer spillet næsten 2,5 kilogram. Hver spiller tager rollen som en af de 16 forskellige investigators og tager kampen op mod det onde. Her skiller det sig ud i og med, at man ikke spiller mod hinanden. Man spiller mod spillet, så det gælder om at samarbejde, for sejeren kommer ikke nemt. Spillets tur består af 5 faser; Upkeep, Movement, Arkham Encounters, Otherworld Encounters og Mythos. I upkeep fasen kan man lave små justeringer af ens karakteregenskaber (som f.eks. hvor hurtig man er). Man kan ikke blot sætte alle ens egenskaber så højt som muligt, for når man hæver en egenskab, sænkes dens søsteregenskab. Sætter man f.eks. ens hastighed (speed) op, sænkes ens stealth og man får sværere ved at gemme sig. I movement fasen flytter man sin karakter på brættet. Arkham består af 25 lokaliteter og 7 veje og man kan stå på hver af disse. Slutter man sin tur på en lokalitet, vil man i Arkham Encounters fasen komme ud for en hændelse, der har noget med det sted, hvor man står, at gøre. Hændelserne er krydret med lidt baggrundshistorie. Som eksempel kan nævnes Arkham Asylum, hvor man forsøger at gemme sig for sygeplejerskerne. Generelt kan det siges at “fluffet” er af ret høj kvalitet, en stor del af monstrene er forsynet med citater fra H.P. Lovecrafts noveller. ![]() En stor del af spillet går med at lukke såkaldte gates. Gates er portaler til andre verdener, hvorfra monstre strømmer ud i Arkham. For at lukke en gate kræver det, at man rejser til disse andre verdener, bliver udsat for hændelser i Otherworld Encounter fasen, overlever, vender tilbage til Arkham og så lukker gaten. I Mythos fasen trækkes et specielt kort, der fortæller, hvor der skal åbnes en ny gate og placeres et monster. Det anviser også, hvordan monstre skal flyttes. Derudover er der ofte en eller anden effekt, der skal udføres. Det kan være en ændring i vejret (som kortet “Its raining cats and dogs” som giver regnvejr). Så starter en ny runde og man skal møllen igennem igen. Spillet slutter enten hvis det lykkes spillerne at få lukket alle gates eller man får placeret nok elder signs på brættet; i begge tilfælde vinder spillerne. Ellers er der en række andre måder spillet kan slutte på. Fælles for disse er, at man nu skal kæmpe mod en ældgammel gud og det er ikke nemt. ![]() Min dom må være, at der helt klart er tale om et rigtigt godt spil, men som nok ikke vil appellere til alle. Links: De officielle regler Den officielle FAQ Beskrivelsen er udfærdiget den 7. januar 2007 Copyright 2007 GermanGames. |